Lustifikationstabellen: Skylt i Petvå

onsdag 24 januari 2007

Skylt i Petvå

Eftersom jag är uppvuxen på potatis och P4 hade jag i princip aldrig lyssnat till P2 förrän när Ström började sända för omkring ett år sedan. Och när det slutade någon månad senare så lämnade jag kanalen. Det har väl huvudsakligen att göra med att jag vanligtvis inte lyssnar på radio överhuvudtaget, men det handlar också om att jag måste lockas av något annat än timslånga konstmusikkonserter. Så när Schüldt i P2 nu blandar "(k)lassisk musik och smal samtida pop" tänkte jag att det var dags igen.

Tonen är lagom, seriös men ändå avspänd. Anektoder och allmänna tankar på ett givet ämne blandas med fint mixad och varierad musik, exempelvis när operasångerskan Malena Ernmans munvariant av dunkadunka loopas och läggs ovanpå en fyrafyra, eller när ett stråkstycke mixas i en fräsig synth och ytterligare en bastrumma. Programmet är perfekt för halvfokuserad lyssning och framförallt får det mig att lyssna på musik som jag annars aldrig hade lyssnat på, särskilt inte via streamad radio. Lite folkbildande alltså - klassisk musik till popparna och vice versa. Frågan är dock vem som ska lyssna eftersom det sänds måndagar 12:30.

Inga kommentarer: