Lustifikationstabellen: Så sänker du din kapacitet med 25%

onsdag 20 december 2006

Så sänker du din kapacitet med 25%

Återigen är jag uppe rätt sent på kvällen/natten, dock inte ute, bara uppe, och ställer klockan på någon rimlig förmiddagstid. Och återigen missar jag att gå upp eftersom jag tänker att jag ska vila ytterligare någon minut efter att jag har stängt av larmet.

Idag vaknade jag 13.01 av telefonen ringde. Allvarligt talat, att behöva bli väckt klockan ett, vad är det? Jag skulle ju studera idag, dessutom få en del annat gjort också. Nu lär det på sin höjd bli en del annat gjort.

Å andra sidan vet jag inte hur mycket jag behöver bry mig, än mindre ha ångest över det hela. Men jag antar att jag någonstans är medveten om omvärldens förväntningar på en mer eller mindre vuxen man; eller så har jag helt enkelt preparerats med samma mängd kalvinistiska flittänk som min nästa. För det känns inte riktigt ok att leva så här. Men samtidigt hör fasta rutiner och på förhand helt och fullt planerade dagar till ett vuxenliv som jag gärna väntar med. Allt från PPM till att sitta på en middag där folk pratar i lagom samtalston, och kalla det hela en fest, känns rätt ointressant som koncept.

En faktor att faktiskt känna lite ångest över är väl i och för sig att jag reducerar min verksamma dag med 25%. Hade det varit bara idag skulle det ju varit en sak. Men eftersom det är mer eller mindre varje dag då jag inte har skola, arbete eller andra åtaganden handlar det mer om att jag nästan systematiskt tar ner min kapacitet att åstadkomma någonting med en fjärdedel, vilket inte känns riktigt ok. Ikväll bör jag gå och lägga mig ca 00-01 (vilket troligtvis inte går särskilt bra eftersom jag har sovit tio och en halv timme i natt) och jag har alltså ungefär elva-tolv timmar på mig att göra denna dag minnesvärd.

Inga kommentarer: