Lustifikationstabellen: Nattradio

onsdag 21 mars 2007

Nattradio

I natt innan jag skulle lägga mig plöjde jag de fem delarna i reportageserien om Mannen som P1 sänt under vintern. Det var ganska intressant lyssning. Mycket information och funderingar som hörts förr givetvis – män har färre och mindre intima sociala kontaktnät, vilket leder till större ohälsa, fler självmord och så vidare – men även en del för mig okänt. Exempelvis, påstod någon, leder ökad jämställdhet i relationer till ökad hälsa inte bara för kvinnan utan även för mannen. Rent bokstavligt faktiskt, eftersom det har visat sig att han då lever längre. Och ett genomsnittligt penetrativt samlag är omkring en till fem minuter innan mannen kommer, mellan fem och tio minuter är att betrakta som långt. News to me.

Det genomgående temat i serien var givetvis hur mannen förhåller sig till det traditionella mansbegreppet och den nya bilden av hur han skall vara, tänka och föra sig, den potente doern kontra den med- och inkännande människan, ungefär. Det är mycket om det där nu. Ronnie Sandahl har ju skrivit en, av olika skäl, mycket uppmärksammad bok i ämnet, liksom bland annat medverkat i en märklig, dålig intervju med mycket eftertänksamhet i förra veckans Kulturfredag för att prata om hur det här funkar. Men jag har lite svårt att förstå den egentliga motsättningen, den egentliga problematiken. För många verkar det vara väldigt svårt att pussla ihop tradition och förväntningar å ena sidan och modernitet och förväntningar å den andra. Förvisso har jag väldigt få egenskaper som gör att jag kan identifiera mig med det traditionella mansbegreppet, den nya rollen kan snarast ses som min räddning.

Angående något helt annat såg jag nyligen att Ström dragit igång igen och det stör mig ganska mycket att jag inte vetat om det förrän nu eftersom jag därmed har missat en hel del. Förra vintern och vårens program var riktigt bra vill jag minnas.

Inga kommentarer: