Lustifikationstabellen: Tack för idag

torsdag 1 mars 2007

Tack för idag


För omkring fem år sedan förlade jag mina morgnar väldigt sent. Jag minns exempelvis att folk i min studentkorridor gick upp och stack iväg till skolan kring 8. Det tyckte jag var som att gå upp på natten, mer eller mindre. Men framförallt var mina morgnar, för fem år sedan, väldigt korta.

Låt oss säga att jag hade en föreläsning "mitt på dagen". Då gick jag upp halv 12, sköljde kanske av ansiktet i vatten, tog på mig kläder (ofta något som låg framme, gissar jag, så här i efterhand) och stack iväg antingen till fots eller på cykeln. En cigg på vägen bara, kanske en automatkaffe i en deciliterstor brun plastmugg. En cigg till. Det skulle inte fungera idag. Jag måste ta det lugnt, jag måste duscha och, framförallt, jag måste äta.

Frukosten är, i sanning, dagens viktigaste mål. Jag har den senaste tiden utvecklat ett allt större behov av liksom intresse för morgonmaten. Dagens frukost bestod av ett par lättscramblade ägg, två koppar kaffe, en mindre fruktsallad, ett glas blodgrapejuice, två skivor dinkelkaka med cream cheese och ett glas fil. Det är någonstans där jag vill jobba: ett par grejer att äta, ett par grejer att dricka, och så någonting att runda av det hela med (frukt). Jag gillar att äta saker med olika konsistens, med olika smak och särskilt gillar jag att kunna alternera vad jag äter under själva frukosten. Lite här, lite där: känslan av att sitta vid en buffé. Hade jag bara ätit kött hade steget till bacon och stekta korvar inte varit långt. Kanske bör jag i alla fall arbeta in lite rökt fisk på frukostbordet?

Men jag vill minnas att jag klarade mig utmärkt bra utan att ta det lugnt, duscha och äta innan jag startade dagen i det offentliga. Jag fick kanske lite oftare då än nu höra att jag såg trött, alternativt sjuk, alternativt död ut. Men sådana kommentarer kommer fortfarande ibland så jag vill inte tillskriva mina förändrade morgonrutiner allt för mycket. Möjligen känns starten på dagen lite, lite oftare som i Agneta Fältskogs "Tack för en underbar vanlig dag". Och det är ju värt rätt mycket faktiskt.

Inga kommentarer: