Lustifikationstabellen: 30 Rock och så vidare

torsdag 12 april 2007

30 Rock och så vidare

För några månader sedan jämförde Einar 30 Rock med Arrested Development i min Myspace-gästbok. Han tyckte att den förra lånade mycket från den senare, användandet av cameos, inklippssekvenser och ljudläggning, och alla namnskämt till exempel. I hans spaning, som jag tycker stämmer fint på många sätt, jag vill även lägga tempo och viss musikanvändning/-läggning till listan över 30 Rocks lån eller influenser från A.D., noterar han också att det går att se likheter mellan många av karaktärerna i respektive serie: Jack–George, Liz–Michael, Kenneth–Buster. Det köper jag också.

Men jag tycker inte att det per automatik behöver vara något negativt att man gör referenser till och låter sig inspireras av något tidigare om det görs på ett fyndigt sätt (det tycker inte Einar heller). Jag tycker att 30 Rock ofta är briljant roligt, tempot är högt och det roliga ligger framförallt i små detaljer och ofta ganska oväntade skämt.

I det senaste avsnittet, det artonde, blir förhållandet mellan 30 Rock och A.D. officiellt när Will Arnett, också känd som G.O.B., gästspelar som en homosexuell påläggskalv från västkusten, ute efter Jacks plats. Arnett spelar exakt samma roll som i A.D. förstås. Det är skitkul och ett härligt kärt återseende. Skillnaden är möjligen att man tidigare inte fått se honom i kortkort frottebadrock. Eller fick man det?

Inga kommentarer: