Lustifikationstabellen: Mat och väder

lördag 7 april 2007

Mat och väder

Klockan tio går jag upp, vet vad som väntar, nöjer mig med en slät tallrik fil och två kaffe i kopp med fat. Någonstans mellan halv tolv och tolv är det middag, förrätt först, smörgåsbord med ton av påsk, sedan kött. Gräddglass och rårörda hallon på det. Vid två är det kaffe som serveras med wienerlängd, prinsesstårta och schwarzwald, påtår. Klockan fem är det kvällsmat, ytterligare ett smörgåsbord. Och vid åtta är det kaffe igen, sju sorters kakor. Allt som serveras är så långt från GI som bara kan tänkas. En godisskål står framme dygnet runt och fylls på med jämna mellanrum, botten får aldrig synas. Och det smakar ju juste, inget direkt att klaga på, men min kropp är inte van vid det här kaloriintaget, och min mun och svalg och strupe känner knappt igen de smaker och konsistenser som bjuds. Det är gamla människors fest- och högtidsmat, i mitt fall i vegetarisk variant. Med risk för att uppröra de kultur- och värdekonservativa, men jag tror att de får räkna bort mig i det här sammanhanget. Chansen att jag lagar något liknande på egen hand i framtiden är nog lika med noll.

I övrigt är det intressant hur gamla människor (farmor) kan intressera sig så till den milda grad för vilken temperatur det är och för vädret generellt. Särskilt som det sällan är aktuellt att gå ut och faktiskt förnimma temperaturen med den egna huden. Allt handlar om att ha koll på läget, det är extremt viktigt. Saken måste kollas och uppmärksammas fem-tio gånger om dagen. Kanske har det att göra med att bo på landet, att temperatur, väder och årstider alltid har varit något verkligt viktigt, för sådd, för skördar, för djurskötsel och så vidare. Jag vet inte. Men det verkar ju dessutom som "hela svenska folket" är lika intresserade. Man brukar tala om vädret som det ultimata kallpratsämnet, men är det verkligen så enkelt som att det är den absolut minsta gemensamma nämnaren mellan människors kunskaps- och intressesfärer? En vanlig kort nyhetssändning går ju grundligt igenom dagens (!), morgondagens och övermorgondagens väder, och ibland så länge som upp till en vecka framåt. Varje gång det snöar, regnar, (sol)strålar eller blåser lite mer än vanligt blir det förstasidesstoff. De senaste dagarnas rapportering från norra Sverige är ett färskt exempel. SVT, eller om det var TV4, skickade till och med ut en kvinna till fästet vid Höga kusten-bron för att rapportera live, så angeläget kändes det. Det verkar finnas ett verkligt intresse, huruvida det är genuint eller en konstruktion låter jag vara osagt. Själv har jag ett väldigt otight förhållande till temperatur och väder. Det är kanske inget som utmärker just mig från dig. Men för mig känns det i alla fall som att bara själva ägandet av en utomhustermometer är att ta i. För handen på hjärtat, hur tar man tillvara den information en termometer kan ge, och på vilket sätt påverkar den kunskapen ens liv i någon riktning?

Inga kommentarer: