Lustifikationstabellen: "Mmm, noodle soup"

måndag 23 juli 2007

"Mmm, noodle soup"


Det finns ju några gamla klassiker som känns jobbiga att gå och handla. Att köpa enbart toapapper, bara kondomer och så vidare, känns inte helt bekvämt med tanke på att man inte gärna vill framställa sig som det djur man är. Kanske har kvinnor lite samma känsla även inför tamponger, bindor och annat som har med intimhygien att göra, vad vet jag?

I dag på jobbet skulle jag handla något att äta och gick till närmaste matbutik. Jag kände mig rätt öppen för att följa stundens ingivelse; det kunde bli allt från några mackor och yoghurt till något mer "matigt". Jag bestämde mig för en omelett men kom snabbt på att det inte finns något att steka i ("matfett", som det heter i folkmun, att lägga till topplistan över svenskans fulaste ord) på jobbet. Av någon jävla anledning blev det därför ett paket snabbnudlar i stället.

Och jag tänkte inte så mycket på det, men när jag kom fram till kassan översköljdes jag av svår skam. Upp på bandet lade jag ett paket nudlar med svampbuljong, och inget annat. Jag kände mig smutsig, till och med äcklig. Mycket hellre hade jag erkänt inför kassörskan att, ja, jag bajsar ibland och det är därför jag köper toalettpapper nu, än att jag måste erkänna att, ja, precis så här vidrig är jag, att jag tänker köpa och äta ett paket jävla nudlar till middag.

Men det gjorde jag hur som. Jag räckte fram en femma och fick två kronor tillbaka. Varpå jag gick och kokade mig en soppa på skam, vetemjöl och dålig svamparom.

3 kommentarer:

Einar sa...

Hahaha. Jag har en gång lagt upp följande i kassan på vivo telefonplan: 1 påse grillchips, 1,5 liter coca cola, 1 påse dumle, 1 påse smågodis, 1 tandborste, 1 tub tandkräm. Smutsigt är bara förnamnet.

R-P-L sa...

haha, det är en extremt rolig paketlösning. först synd, sedan bot (ingen förlåtelse för det, dock).

E sa...

Jag skulle aldrig våga handla det där. Men det vore kul att leka någon sorts associationslek med kassörskan. Var och en av varorna måste kunna kopplas till nästa. Typ köttfärs - toapapper, Absolute Soul Ballads - kondomer, vitt rostbröd - Samarin etc.